Medycyna rodzinna Terapia 2024, 9 ( 440 ) : 41 - 44
Marketing społeczny w promowaniu szczepień przeciwko HPV
Social marketing campaigns promoting HPV vaccination in selected countries
Nowotwory ginekologiczne, w tym rak szyjki macicy wywoływany przez wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV), stanowią wyzwanie epidemiologiczne na całym świecie. Zakażenie HPV jest jedną z najczęstszych infekcji przenoszonych drogą płciową. Choć zwykle przebiega bezobjawowo, czasem powoduje wystąpienie brodawek narządów płciowych oraz jest czynnikiem ryzyka rozwoju nowotworów, wśród których wyróżnia się między innymi nowotwory szyjki macicy, pochwy, odbytu, prącia, sromu, a także okolicy głowy i szyi. Prawie wszystkie aktywne seksualnie osoby zostaną zakażone w pewnym momencie swojego życia. Na ten moment znanych jest ponad 200 typów tego wirusa, z czego 14 genotypów uznaje się za genotypy wysokiego ryzyka rozwoju zmian nowotworowych (1). Uważa się, że rak szyjki macicy jest czwartym co do częstości nowotworem złośliwym u kobiet oraz czwartą najczęstszą przyczyną zgonu z powodu nowotworu złośliwego u kobiet na świecie (2).

Zaloguj się i przeczytaj bezpłatnie całą treść artykułu.
Nie masz jeszcze konta dostępowego?
Zarejestruj się bezpłatnie, a otrzymasz:
* dostęp do wszystkich doniesień oraz pełnych tekstów artykułów naukowych w naszej Czytelni,
* prawo do bezpłatnego otrzymywania newslettera "Aktualności TERAPIA" z przeglądem interesujących i przydatnych wiadomości ze świata medycyny oraz systemu ochrony zdrowia w Polsce i na świecie,
* możliwość komentowania bieżących wydarzeń oraz udziału w ciekawych quizach i konkursach.
Zapraszamy serdecznie, dołącz do naszej społeczności.
Dodaj komentarz